Gisterenmorgen kondigde zeven Vlaamse Kunstinstellingen tevreden het nieuwe digitale Podium 19 aan. Een nieuw initiatief dat zowel op TV als online te vinden is.
Intracto uit Herentals stond in voor het design en de ontwikkeling van de website.
Dankzij dit platform kan het publiek opnieuw genieten van hoogwaardige producties, blijven de vele artiesten en ondersteunende teams aan het werk en kan de artistieke werking van de Vlaamse cultuurhuizen doorlopen.
Digitaliseren van cultuur
Dit lovenswaardige initiatief zag het licht door, tijdens en in een tijdperk van Covid-19. Deze gezondheidscrisis noopte cultuurhuizen om hun aanbod digitaler tot bij de mensen te brengen.
Vanuit die filosofie sloegen de zeven Vlaamse Kunstinstellingen (Ancienne Belgique, Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, Concertgebouw Brugge, deSingel, Opera Ballet Vlaanderen en Kunstencentrum Voo?uit) de handen in mekaar.
Jeff Maes, director development services Intracto: "dit beloftevol project is ook voor ons team een prestigeproject geweest. Samen met de partners vonden we het belangrijk om in deze Corona-tijden, een wezenlijke bijdrage te leveren aan alle cultuurgezinden Vlamingen.
Ons uitgangsmotief was eenvoudig: als cultuurliefhebbers niet naar cultuur kan gaan, moeten we cultuur tot bij de liefhebbers brengen.
Komt daarbij dat het geweldig is dat het hele aanbod niet enkel via de site te vinden zal zijn, maar voor iedereen en dat dankzij de partners VRT, UiTinVlaanderen / publiq, Proximus, Telenet, Orange Belgium en Sabam."
Uniek project
De verregaande samenwerking tussen cultuurhuizen, de openbare omroep en telecomoperatoren, ondersteund door de Vlaamse Overheid vanuit het kabinet van minister-president Jambon, is echter uniek.
Dankzij Podium 19 kan het publiek opnieuw genieten van hoogwaardige producties, blijven de vele artiesten en ondersteunende teams aan het werk en kan de artistieke werking van de Vlaamse cultuurhuizen doorlopen.'